Hyvää uutta vuotta 2022!

02.01.2022

Vuosi 2021 on jo hyvästelty ja uusi vuosi otettu toiveikkaana vastaan. Mennyttä vuotta varjosti edelleen korona, joka ei millään suostu hellittämään otettaan. Toinen - vain Suomea koskettava - merkittävä tekijä on vuoden 2023 alussa tapahtuva hyvinvointialueuudistus, johon valmistauminen aiheuttaa runsaasti työtä kunnissa.

Uusi valtuustokausi alkoi poikkeuksellisesti vasta syksyllä. Kokoomuksen valtuustoryhmä säilytti viisi paikkaa, mutta kokoonpano vaihtui huomattavasti neljän uuden edustajan myötä. Myös koko valtuuston kokoonpano muuttui puoliksi. Loppuvuodesta moni uusi kasvo on tullut tutuksi ja paljon on opittu eriskummallisesta maailmasta nimeltä kunnallispolitiikka.

Vuonna 2022 Joutsassa paljon aikaa ja työtä menee nimenomaan suuren alueuudistukseen. Uudistuksen jälkeen kuntien asema muuttuu paljon eli niiden päätösvalta ja tulot pienenee. Sopeutuminen uuteen aikaan on sitä helpompaa mitä paremmin siihen on osattu valmistautua. Koronan positiivisia puolia on ollut lisääntyneet kesäasukkaat ja kävijämäärän kasvu kansallispuistossa. Tämän trendin toivomme jatkuvan ja palveluita kehitettävän. Mielenkiintoista on myös seurata, ottaako Oravakivi askeleita kehityksen suuntaan ja millaisia suunnitelmia Joutsan keskustan alueelle alkaa hahmottumaan purettavan liikekeskuksen paikalle. Leivonmäen entisen sahan alueellakin on toivoa pienen teollisuuden muodostumiseksi.

Tammikuun lopulla on tärkeät aluevaalit, joissa valitaan 69 edustajaa Keski-Suomen aluevaltuustoon. Onneksemme meillä on erittäin pätevä ehdokas, Pekka Huikko. Pekalla on pitkä kokemus politiikasta ja liike-elämästä, paljon kontakteja, eikä hän epäröi puolustaa tärkeäksi kokemiaan asioita. Pelkästään joutsalaisten äänillä ei aluevaltuustoon voi päästä, kampanjoida täytyy ympäri maakuntaa. Ilman kunnon kampanjaa ollaan vain keräämässä ääniä puolueelle. Joutsan seutukunnasta juuri Pekalla on paras mahdollisuus läpimenoon.

Lisää tietoa alueuudistuksesta, vaaleista ja kaikesta aiheeseen liittyvästä: https://pekka-huikko.webnode.fi/

Joutsan Kokoomus toivottaa kaikille oikein hyvää uutta vuotta 2022!

Ilari Suuronen
vpj